“The preterite is one of many tenses used in Spanish to describe events that occurred in the past. The preterite talks about completed actions. These actions have a clear ending point (as opposed to habits or descriptions, which have a more ongoing, continuous feeling). The preterite emphasizes the conclusion or ending point of an event or narrative.
Here are the conjugations of three regular verbs in the preterite:
HERE ARE THE CONJUGATIONS OF REGULAR VERBS IN THE PRETERITO TENSE
“Comí en un restaurante cubano, “Victor’s Café”, en Nueva York.
I ate in a Cuban restaurant, “Victor’s Café,” in New York.
Anoche preparamos la tarea en la biblioteca.
We prepared the homework in the library last night.
Coldplay escribió una canción excelente: Viva la vida.
Coldplay wrote an excellent song: Viva la vida.
Vendiste el libro de español en la escuela, ¿verdad?
You sold the Spanish book in school, right?
Mis amigos nunca lavaron sus chaquetas de Patagonia.
My friends never washed their Patagonia jackets.
El año pasado, Carolina Herrera y yo abrimos una tienda nueva en Buenos Aires.
Last year, Carolina Herrera and I opened a new store in Buenos Aires.
Here are some sentences for you to practice.
-AR VERBS. Say what these people did last weekend. Pick the verb that makes sense. Write the whole sentence and watch your verb ending. Don’t forget the tildes (accent marks) when necessary.
- Yo ______________________ (caminar, mirar) en la colina con mis primos
- Carlos ____________________ (ayudar, llenar) a mis tíos
- Mi mamá y mi tía _____________________ (dormir, cocinar) mucho para la fiesta
- Mi papá y yo ____________________ (pelear, preparar) un pollo delicioso
- Mi abuela ___________________ (lavar, secar) al perro porque estaba muy sucio
- Tú ____________________ (charlar, cruzar) con los vecinos en el balcón
- Yo __________________ (conducir, tomar) el sol en la playa
- Nosotros ______________________ (visitar, escapar) a mis abuelos porque están enfermos
- Anita ____________________ (buscar, pensar) su copa de vino en todas partes
- Tú _________________________ (nadar) en la piscina de la escuela
- Vosotros ______________________ (gritar, trabajar) hasta muy tarde haciendo la tarea
- Ellos ____________________ (comprar, cruzar) la calle rápidamente porque había muchos carros
- Yo _____________________ (saltar, llenar) la botella de agua.
- Tú ____________________ (mirar, cantar) una película con tus hermanos
- El ladrón _____________________ (terminar, robar) los aretes el sábado por la noche
-ER, -IR VERBS. Say what these people did last weekend. Write the whole sentence and watch your verb ending. Don’t forget the tildes (accent marks) when necessary.
- Magola ____________________ (escribir, subir) una carta a su novio
- Beatriz y Antonio ____________________ (subirse, salir) a un árbol
- Nosotros ___________________ (beber, decir) una copa de champaña
- Tú ______________________ (volver, pedir) a tu casa después de cine?
- Yo _____________________ (dormir, encender) hasta las once
- Los estudiantes de español ___________________ (ver, dormir) el Museo de Arte Latinoamericano.
- Carlos ____________________ (perder, sentir) su teléfono
- Vosotros _________________ (abrir, correr) los regalos de navidad
- Ellos ____________________ (comer, volver) en un restaurante japonés
- Anita y yo ____________________ (salir, encender) las luces del árbol de navidad.
Verbs that end in -car, -gar, -zar, change the spelling in the YO form, The change happens so that the conjugated form continues to have the same sound as in the infinitive.
-GAR VERBS:
jugar, yo jugué, tu jugaste, el jugó, etc...,
pagar: yo pagué, tú pagaste, el pagó, etc...
-CAR VERBS
yo busqué, tu buscaste, él buscó, etc...
sacar; yo saqué, tu sacaste, él sacó, etc..
secar: yo sequé, tú secaste, él secó, etc..
-ZAR VERBS
almorzar: yo almorcé, tú almorzaste, él empezó, etc..
comenzar: yo comencé, tú comenzaste, él comenzó, etc..
empezar: you empecé, tú empezaste, él empezó, etc..
The following are conversations between two people
1. A qué hora almorzaste hoy? ___________________ a las 12:30
2. Dónde buscaste las llaves? Las ___________________ en mi habitación pero no las encontré
3. Secaste los platos después de lavarlos? Sí, los __________________
4. Cuándo empezaste a jugar voleibol? __________________ a jugar cuando tenía 8 años
5. Quién pagó la cuenta en el restaurante? Yo _____________ la cuenta, como siempre.
We can group the irregular verbs in groups, just like we did with the present tense. Here are the groups:
1. The preterite of “BOOT” verbs
What happens to “boot” verbs in the preterite tense? Do all of the stem changes continue?
There are no stem changes at all for -AR and -ER “boot” verbs! Hooray! Their preterite forms follow the exact pattern that you learned in the last lesson for regular -AR and -ER verbs. The -IR “boot” verbs, however, are different. They have a special change, found only in the 3rd person singular and 3rd person plural of the preterite: e to i or o to u. It’s only the sole (bottom) of the boot that changes. It now looks more like a slipper!
Examples:
“Anoche Miguel Cabrera durmió nueve horas.
Miguel Cabrera slept nine hours last night.
Mis hermanos me pidieron el nuevo disco compacto de Calle 13.
My brothers asked me for the new Calle 13 CD.
Mercedes Sosa murió en 2009.
Mercedes Sosa died in 2009.”
Excerpt From: John Conner. “Breaking the Spanish Barrier Level 1.” Breaking the Barrier, Inc., 2014. iBooks. https://itun.es/us/9ZBLG.n
2. I to Y verbs. These are verbs change the i to y only in the 3rd person singular and plural.
The most common are: leer, creer, caer, construir, destruir, oir.
The following are conversations between two people
1. A qué hora almorzaste hoy? ___________________ a las 12:30
2. Dónde buscaste las llaves? Las ___________________ en mi habitación pero no las encontré
3. Secaste los platos después de lavarlos? Sí, los __________________
4. Cuándo empezaste a jugar voleibol? __________________ a jugar cuando tenía 8 años
5. Quién pagó la cuenta en el restaurante? Yo _____________ la cuenta, como siempre.
We can group the irregular verbs in groups, just like we did with the present tense. Here are the groups:
1. The preterite of “BOOT” verbs
What happens to “boot” verbs in the preterite tense? Do all of the stem changes continue?
There are no stem changes at all for -AR and -ER “boot” verbs! Hooray! Their preterite forms follow the exact pattern that you learned in the last lesson for regular -AR and -ER verbs. The -IR “boot” verbs, however, are different. They have a special change, found only in the 3rd person singular and 3rd person plural of the preterite: e to i or o to u. It’s only the sole (bottom) of the boot that changes. It now looks more like a slipper!
“Anoche Miguel Cabrera durmió nueve horas.
Miguel Cabrera slept nine hours last night.
Mis hermanos me pidieron el nuevo disco compacto de Calle 13.
My brothers asked me for the new Calle 13 CD.
Mercedes Sosa murió en 2009.
Mercedes Sosa died in 2009.”
Excerpt From: John Conner. “Breaking the Spanish Barrier Level 1.” Breaking the Barrier, Inc., 2014. iBooks. https://itun.es/us/9ZBLG.n
2. I to Y verbs. These are verbs change the i to y only in the 3rd person singular and plural.
The most common are: leer, creer, caer, construir, destruir, oir.
La viejita se cayó en el restaurante
Victor salió de la cocina cuando oyó un ruido
La familia leyó el menú cuando se sentó a la mesa
Los estudiantes leyeron el libro in clase de inglés.
THE FOLLOWING IRREGULAR VERBS DON'T HAVE STRESS IN THE LAST SYLLABLE, AND THEREFORE HAVE NO ACCENT MARK.
The endings are:
yo: -e
tú: -iste
él/ella/usted: -o
Nosotros: -imos
Vostoros: -isteis
Ellos/ellas/ Uds. -ieron
3. Verbs with i in the stem. These are three very common verbs: querer (quis-), hacer (hic-), venir (vin). They don't have stress at the end, and therefore no tilde.
Notice how the verb hacer changes the c to z in the third person singular to maintain the sound: él/ella HIZO |
4. Verbs with u in the stem. These verbs are similar to the ones above in that they don't have stress at the end of the word, and therefore no tilde either. The endings also are the same. Just learn the stem for each verb. The most common "U" verbs are:
andar (to walk) -anduv, estar -estuv, poder -pud, poner -pus, saber -sup, tener -tuv.
5. Verbs with j in the stem. These verbs are similar to the ones above in that they don't have stress at the end of the word, and therefore no tilde either. The endings also are the same. Just learn the stem for each verb. The most common "J: verbs are:
CONDUCIR, DECIR, TRADUCIR, PRODUCIR
CONDUCIR:
Yo condujeTú condujiste
El/ella/usted condujo
Nosotros condujimos
Vosotros condujisteis
Ellos/ellas/ustedes condujeron
DECIR
Yo dije
Tú dijiste
El dijo
Nosotros dijimos
Vosotros dijisteis
Ellos/ellas/ustedes dijeron
NOTICE HOW THE ENDING FOR ELLOS/ELLAS/USTEDES IS ERON, NOT IERON,
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